21 Şubat 2009

MUSTAFA'YI SONUNDA GÖRDÜM

Mustafa Film Afişi
Duyar duymaz sizlerle bu yapım hakkında duyduğum heyecanı paylaştığım yazım ardından Mustafa filmini daha geçen hafta ilk defa izleyebildim. Türkiye ziyaretimde film artık vizyondan kalkmış olduğundan izleme fırsatım olmamıştı. Bugüne kadar hem sevenlerin, hem sevmeyenlerin, hem de yapımcıların düşüncelerini dinleme fırsatını da bulmuştum. Bunları aklıma tutarak izledim. Tabi başından beri, önceden yazımda da anlatmış olduğum, bu filmin yapılış amacına olan desteğimi de hiç kaybetmeden...

Madem artık izledim, izlemeden konuşanlardan olmamak adına olan suskunluğumdan kurtulup kısaca ne düşündüğümü yazabilirim. Ben bu filme bayıldım. Muhteşem yapılmış, tüm tabuları yıkan ama olumlu yönde yıkan, çok kaliteli, sanatsal ve hatta bilimsel değer taşıyan, yani övgüye değer bir film diye düşünüyorum.

Hatalar yok mu? Normal her filmde olabilecek hatalar gibi bunda da vardı bence. Konu bizim için biraz daha hassas diye bu yaygara koptu aslında. Yalnızlık temasına bu kadar vurgu yapılmışken Hatay meselesi yada başka kırılma noktalarına yeterince vurgu yapılmaması, medreseleri kaldırdıktan sonra eski yediği bir dayağın intikamını aldığı şeklindeki kanıtsız ve tamamen yapımcının yorumuna kalan gereksiz bir cümle art niyet içermese de, yanlıştı. Ne var ki Can Dündar zaten bu konulara değinmiş ve hatasını kabul etmişti. Yani bunda bir sorun yok bence. Bunun harici zamanlamaymış, ıvır zıvırmış bunlar benim için boş laflar... İllâki duygusallığı ve tepkilerin etkisini derinleştiren etkenlerdi bunlar da ama bunun filmle alakası yok, bu tamamen izleyiciyle ilgili. O televizyonlara çıkıp da Can Dündar'ın maddi hatalar yaptığını yani tarihi yanlış anlattığını gösterenler bugün nerede? Açılan davaların hangisinden Can Dündar suçlu olarak ayrıldı? Biz bu filmi çok gördük ama Şaban filmleri gibi hâlâ izliyor ve hâlâ izlemekten zevk alıyoruz. Filmin adı da "Boş Yaygara."

Sonuçta hepsini toparladığımda bu filmin değil Atatürk'e bir hakaret, aksine O'nu çok daha yücelten bir yapım olduğunu düşündüm. Biz Atatürk'ü yıllarca hep kusursuz, böyle ne bileyim doğa üstü güçleri olan biri olarak öğrendik. Bu filmde O'nun ne kadar zorluklardan hem de zorluklar içinde çıkıp neler yapabildiğini görünce zaten tavan olan saygım, sevgim, ve hayranlığım iyice göklere çıktı. Çok ama çok önemli olan 'Atatürk bizden biridir ve biz de O'nun yaptıklarını yapabiliriz' mesajını taa o zamanlar kendisi verdiğinde alamadığımız gibi, bu filmde de alamayarak asıl hatayı yapanlar da bizler olduk.

Bu filmden rahatsız olanlara gelince... Ben birçoğunun Atatürk adına rahatsız olduğunu düşünmüyorum. Asıl sorunun temelinde Atatürk'ün üzerinden prim yapmaya çalışanların kanına dokunan bazı tespitlerin olduğunu düşünüyorum. Çünkü Atatürk'ün başarılarını aslında bugün en yakınları diye bize ezberletilen bir takım insanlara "rağmen" kazandığının gösterilmesi, o insanların akrabalarını en çok rahatsız eden nokta oldu bence. Film herkesin hakkını yerine gönderdiği gibi, yeri geldiğinde nasıl şahsi menfaatler uğruna insanların nasıl karşı saflara geçtiklerini de belirtmekten geri kalmamış. Acaba işte bu mu birilerini çok rahatsız etti de onlar da başka birilerini gaza getirdi diye düşündüm bir ara, kendimce...

ugurarcan | 21-Şubat-2009 | HJ308

resim: www.mustafa.com.tr


Bir Dinle Bin Hisset: Mustafa Film Müziği

2 yorum:

  1. Türk,öğün,çalış,güven! demiş a,
    Çalışan ,parasız pulsuz çalışıyor paralıya
    Güvenen varsa, parasına güveniyor
    sonra öğün babam öğün
    dövün babam dövün !

    serzenişte bulunmuş çok sevgili can yücel ..
    ruhum şaaaaddd ola mustafa kemal ATATÜRK 'üm

    YanıtlaSil
  2. hiç sorma öyle büyük bir haksızlığa uğradı ki yüreğinin güneşi yüzüne ve kalemine vuran o tatlı insan.. tvler, gazeteler öyle acımasızca saldırdı ki sözde halkın ağzıyla.. oysa yıllardır atatürkçüyüm diyen kalıpçı ve gösterişçi zihniyetin yapamadığını yaptı o.. mustafanın her yönüyle tartışılmasını sağladı... zaten filmin adı " Atatürk ve yaptıkları" da değildi sadece "mustafa"ydı.. tüm bilinmeyenleriyle.. sıradan insan olarak mustafaydı... ama işte beyinlerindeki kalıpları aşamayan, şeklen tapmaktan biraz öteye gidip de onu anlamaya çalışmayan bağnaz insanlarca, dayanması her babayiğidin harcı olmayan eleştirilere maruz bırakıldı.. Atatürk düşmanı, vatan haini hatta ajan bile ilan edildi kimilerince.. ama o öyle usta yönetti ki o kriz anını yine soğuk kanlılığı, usta gazeteciliğinin verdiği hazır cevaplılığı ve yüzünden hiç eksik olmayan tebessümüyle... neyse yazını okudum en azından biraz moral buldum.. benim gibi düşünen birilerinin olması güzel.. bu arada Can Dündar ın sesli yazılırını da öneririm (zaten okumuş ya da dinlemişsindir belki)sanırım web sayfasından ulaşıp hepsini dinleyebilirsin ,) ironiz...

    YanıtlaSil